اسامی برترین ها در پایه هفتم آزمون مرآت در بهمن ماه

کلاس 1 : خانم ها آتنا جمشیدی ، عسل بیات

کلاس 2 :     "           شیدا محمودی

کلاس 3 :     "           حدیث صالحی

کلاس 4 :     "          مهتاب واهب

جملات کوتاه

حضرت محمد(ص):

دروغگو دروغ نمی گوید، مگر به سبب حقارتی که در نفس خود احساس می کند.

دروغ آفت سخن است.

از دروغگویی بپرهیز زیرا دروغ باعث روسیاهی است.

کم نصیب ترین مردم از سجایا  و فضایل انسانی دروغگویان هستند.

جبران گناه کبیره غیبت


کفاره غیبت

حال که از همه ابعاد غیبت گفتیم لازم است که راه توبه و کفاره آن را نیز بیان کنیم .

کفاره چیست ؟

کفاره یعنی عملی که آثار جرم و گناه را از بین می برد و زمینه آمرزش و عفو پروردگار را فراهم می سازد و طبیعی است کفاره هر گناه متناسب با آن گناه خواهد بود .

غیبت از گناهانی است که دارای دو اثر منفی است :

۱- سرکشی و طغیان در برابر دستور الهی

۲- ناراحت کردن و آزرده ساختن یک یا چند نفر از بندگان خدا

خوشبختانه خداوند متعال راه توبه و برگشت را به روی انسان ها گشوده است و انسان می تواند با توبه و استغفار گناهان گذشته خود را جبران کند .

۱- توبه:

برای جبران سرکشی و طغیان در برابر دستور الهی دستور توبه آمده و آن چند شرط دارد:

در کلامی از حضرت امیر المومنین به مردی که جلوی آن حضرت گفت : « استغفر الله » شرایط توبه آمده است

امیر مومنان به کسی که در حضورش گفت : « استغفر الله » , فرمود : مادرت بر تو بگرید ! آیا می دانی استغفار یعنی چه ؟ استغفار مقام بلند مرتبگان است و آن یک کلمه است اما شش معنی و مرحله دارد :

مرحله اول پشیمانی از گذشته است .

مرحله دوم این است که برای همیشه تصمیم بگیری گرد آن گناه نگردی .

مرحله سوم این است که حقوقی را که از مردم ضایع کرده ای به آنها بازگردانی بطوریکه در هنگام ملاقات با پروردگار حقی بر تو نباشد .

مرحله چهارم اینکه هر واجبی که از تو فوت شده حق آن را به جای آوری ( قضا کنی )

مرحله پنجم آنکه گوشتهایی که در اثر حرام بر اندامت روییده با اندوه برگناه آب کنی تا چیزی باقی نماند و گوشت تازه ای به جای آن بروید

مرحله ششم آنکه به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی زحمت طاعت را نیز بچشی , پس از انجام این مراحل می گویی استغفرالله    « نهج البلاغه / حکمت ۴۰۹»

۲- طلب بخشش از کسی که مورد غیبت قرار گرفته

اما در مورد دوم احادیث و روایات و نظر فقها به دو صورت وجود دارد یکی اینکه در بعضی احادیث آمده که باید حتماً نزد شخص بروی و از او حلالیت بخواهی و در بعضی گفته شده است که با دعا , استغفار , خواندن نماز و انجام کار نیک برای غیبت شونده , باعث شوی تا خدا توبه ات را بپذیرد .

اگر بخواهیم که میانه را رعایت کنیم باید به طریق زیر عمل کنیم:

چون در بعضی از موارد اگر به کسی بگویی که از تو غیبت کردم این امر باعث به وجود آمدن کینه و عداوت می شود باید از روش دوم یعنی خواندن نماز و دعا و استغفار عمل کنی اما اگر دیدی که طرف ظرفیت پذیرش و حلالیت را دارد باید از روش اول که طلب حلالیت حضوری است استفاده کنی .

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم اردیبهشت ۱۳۸۶ساعت 11:24  توسط محب  |  آرشیو نظرات

موارد جواز غیبت عبارت است از:
1- دادخواهی: اگر انسان براى دادخواهى نزد کسى که مى تواند حق او را بگیرد از دیگرى که بر او ظلم نموده،‌ تظلّم و دادخواهى کند به گونه اى که مستلزم ذکر نام او باشد اشکال ندارد.قرآن مجید به کسانی که مظلوم واقع شده اند اجازه داده است که فریاد بکشند و حق خود را بگیرند.(3)
بنابراین اگرغیبت ظالم ، باعث رفع ظلم شود (شنونده ، قاضی یا شخصی باشد که بتواند مثلا با نصیحت ظالم رفع ظلم کند) اشکال ندارد.
2- غیبت کردن از کسى که فسقش آشکار باشد نه پنهانی، مثل این که ظرف شراب را آشکارا در خیابان و بازار به دست گرفته، بیاشامد،‌ همچنین کسى که پرده حیا را انداخته، در حضور مردم از گناه کردن حیا نمى کند، مثلاً کسى که ریش تراش است بگوییم ریش تراش است. قدر مسلّم جواز غیبت، گناهى است که آشکارا به جا مى آورد. امام صادق (ع)می فرماید: هرگاه فاسق به فسق خود تظاهر نماید احترامی ندارد وغیبت او جایز است. (4)
3- جرح شاهد یا راوی: هنگامى که انسان ببیند شخص فاسقى در دادگاه بر امرى شهادت مى دهد یا روایتى نقل مى کند، براى حفظ حقوق مسلمانان و احکام شرع باید هر چه درباره او مى داند، بیان کند.(5)
4- غیبت در مقام مشورت: هرگاه مسلمانى با کسى در خصوص معامله اى یا شناخت شخص دیگرى مشورت نمود، و طرف مشورت، عیبى از شخص مى داند که اگر نگوید معامله صورت مى گیرد و مسلمان به ضرر مى افتد یا این که امرى تحقق مى شود که مشورت کننده لطمه جبران ناپذیرى مى بیند، ذکر عیب مانعى ندارد.(6)
5- غیبت کردن به قصد نهى از منکر، با شرایط آن مانعى ندارد؛ به این معنا که هر گاه منکرى را از مسلمانى ببیند و بداند اگر غیبتش را بکند، آن را ترک مى کند جایز است، ولى اگر احتمال بدهد آن را ترک کرده، ذکر آن جایز نیست.
اگر مفسده هتک آبروى مسلمان، بیشتر از مفسده منکرى که مشغول آن است باشد، غیبت کردنش جایز نیست، هر چند یقین داشته باشد که به واسطه غیبت کردن، آن گناه را ترک خواهد کرد.
6- ذکر کردن کسى به عیب و نقصى که به آن مشهور و نشانه اش شده است مانند احول (چشم چپ) و اعرج (شل)، لیکن در صورتى که قصد عیب جویى نداشته و فقط به منظور معرفى و شناساندن شخص باشد و طرف از ذکر این القاب ناراحت نباشد. در غیر این صورت باید از این القاب استفاده نکند چون موجب رنجش و آزار برادر دینى مى شود.(7)
7- ردّ ادعاى کسى که به دروغ به خود نسبتى مى دهد: رد کردن کسى که به دروغ ادعاى نسبتى کند، زیرا مصلحت حفظ انساب و خانواده ها، مقدّم بر مفسده هتک ادعا کننده است.(8)
8- به طور کلى هر موردى که مصلحت غیبت کردن،‌ از مفسده هتک احترام مؤمن بیشتر باشد، مانند شهادت دادن در مواردى که لازم است.(9)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. مهدوی کنی، اخلاق عملی، ص 140.
2.مکارم شیرازی – اخلاق در قران ج3 ص108
3. نسا آیه 148
4. وسایل الشیعه ج 8ص605.
5. سید عبدالله شبّر، اخلاق، ترجمة محمد رضا جباران، ص 240.
6. آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، ج 2، ص 281.
7. همان، ص 282.
8. همان.
9. همان.

نمونه سوالات درس یازدهم پایه هشتم

1-......................... یکی از مهم ترین نعمت های خداوند به انسان است . ص88

2-نمونه هایی از سخن گفتن به درستی و نادرستی را ذکر کنید . ص 88

3-سخن گفتن ........................ انسان را آشکار می سازد . ص88

4-حضرت علی ع درباره اهمیت کلام چه فرموده اند ؟ ص88

5-نعمت سخن گفتن چه تأثیری در زندگی انسان در این دنیا و زندگی انسان در آخرت دارد ؟

6-آیا همه از نعمت سخن گفتن به درستی استفاده می کنند ؟ چرا ؟

7-ترک گناهان زبان چه آثاری در بر دارد ؟ ص89

8-سه مورد از گناهان زبان را نام ببرید . 

9-دروغگویی علاوه بر اینکه ......................... را در روز جزا در پی دارد ، در همین دنیا نیز سبب از بین رفتن ........................................... می شود .ص89

10-چرا افراد متوسل به دروغگویی می شوند ؟ کامل توضیح دهید .ص 89

11-کلام امام حسن عسکری ع درباره دروغ را بنویسید .ص89

12-دروغ گفتن موجب نابودی .................... و انسان را از ............................ محروم می کند وص89

13- دروغگو ........................ است .ص89

14-دروغ گفتن ،موجب ....................... می شود زیرا ....................... از زندگی انسان می گریزد.ص89

15-نتایج سوء دروغگویی را برشمارید .ص89

16-ترک عادت دروغگویی چگونه میسر می گردد ؟ص89

17-تعارفات رایج با شیوه رفتاری امامان ما علیه السلام مطابقت دارد ؟ توضیح دهید . ص89-90

18-غیبت را تعریف کنید و عاقبت آن را ذکر نمایید .ص90

19-فرق غیبت را با تهمت و دروغ بیان کنید . ص90

20-اگر مطلبی درباره غایبی گفته شود و واقعیت داشته باشد ...................... و اگر واقعیت نداشته باشد ................... و .................... است .ص90

21-قرآن کریم درباره عمل زشت غیبت کردن چه می فرماید ؟ص90

22-چرا غیبت جزء گناهان بزرگ محسوب می شود و از آن نهی گردیده ؟ص91

23-بهترین راه درمان غیبت چیست ؟ص91

24-اگر در میان جمعی باشیم که از یک مسلمان غیبت می کنند ، چه مسئولیتی داریم ؟

25-آیا غیبت  همیشه با زبان است  ؟ص91

26-علت قباحت ناسزاگویی را کامل توضیح دهید.ص92

27-پیامبر اکرم ص درباره شخص فحاش چه فرموده اند ؟ ص92

28-سه دلیل برای ناسزاگویی ذکر کنید .ص92

29-راه درمان بیماری فحّاشی چیست ؟ ص92

30-ناسزاگویی و فحّاشی موجب .............................. و دوری از ..................... می شود . ص92

31-انسان با عادت دادن زیان خود به .............................. و پی بردن به ............................ ، برای همیشه آن را ترک خواهد کرد .ص92

32-بهترین واکنش در برابر کسی که عادت به فحش دادن دارد ، چیست ؟

33-جبران گناه غیبت چگونه ممکن می شود ؟

34- در چه صورتی غیبت جایز شمرده می شود ؟