محرم ماه عزای حسینی ؛ 
ماه شهادت امام حسین ع و یاران با وفایش 
بر شیعیان امامت و پیروان ولایت تسلیت باد

محرم
نام نخستین ماه از ماههای دوازده گانه قمری ، علت نامگذاری این ماه به محرم ، آن بوده که در ایام جاهلیت ، جنگ در این ماه را حرام می دانستند و روز اول محرم را اول سال قمری قرار می دادند . اما بنی امیه با ریختن خون سیدالشهدا در این ماه و پدید آوردن حادثه کربلا ، احترام ماه حرام را نگه نداشتند.
کل یوم عاشورا
هر روز عاشورا و هر سر زمین ، کربلاست .
« کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا »
این جمله و شعار ، نشان دهنده پیوستگی و تداوم خط درگیری حق و باطل در همه زمانها و مکانهاست . عاشورا و کربلا ، یکی از بارزترین حلقه های این زنجیره طولانی است .
همیشه حق و باطل رو در روی همند و انسانهای آزاده ، وظیفه پاسداری از حق و پیکار با باطل را بر عهده دارند و بی تفاوت گذشتن از کنار صحنه حق و باطل ، بی دینی است.

سوالات درس سوم پایه هشتم

1- بهشت را در چند جمله توصیف کنید . حداقل 4 مورد     ص 25

رسول خدا ص فرموده است : بالاترین درجه بهشت فردوس است و اگر چیزی از خدا می خواهید ، فردوس را طلب کنید 

علاوه بر این بالاترین مرتبه ی نعمت های بهشت لقاء و دیدار اوست که اولیای خدا در طلب آن هستند و به شوق آن زندگی می کنند 

پس خود را ارزیابی کنید توانایی ها و استعدادهای خود را برای حرکت سریع تر به سوی خوبی ها و نیل به بهشت جاویدان کشف نمایید سپس برای استفاده ی بهتر از آن ها برنامه ریزی کنید ،  عهد و پیمان با خدا و جدی بودن در تصمیم را فراموش نکنید .

2- پیام آیه ی مذکور در ص 26 کتاب چیست و در وصف چه کسانی است ؟

3- پیامبر ص در مورد اهمیت گفتار و کردار نیک در بهشت چه فرموده اند ؟ ص 27 و 28

4- نعمت های بهشت چگونه فراهم می شود  و نتیجه چیست ؟ ص 28

5- جهنم را در چند سطر توصیف کنید . ص 28

6- چرا جهنمیان در جهنم عذاب می شوند ؟ مثال بزنید . ص 29

7- جهنمیان چه کس یا کسانی را مقصر گناهان خود بر می شمارند ؟ پاسخ را تجزیه و تحلیل کنید و مقصر اصلی را باز شناسید . ص 29

8- شیطان در پاسخ جهنمیان که او را مقصر می دانند ، چه می گوید ؟ ص 29

با تفکر درباره ی خود ببینید چه زمینه هایی ممکن است شما را به سوی گناه بکشاند . آنها را بیابید و برنامه ای برای از بین بردن آن زمینه ها تنظیم کنید .

9- پاسخ "  فعالیت کلاسی  " در ص 29 کتاب : کرامت انسانی ، قوه ی تعقل و تفکر  ، قوه ی انتخاب و اختیار ، فطرت الهی  ، گرایش فطری به نیکی ها و زیبایی ها  ، وجدان اخلاقی  ، هدایت انبیاء و پیامبران و ...

پاسخ به سولات  " خودت را امتحان کن  "  فراموش نشود .

پیشنهاد  ص  31  انجام شود و با ذکر مشخصات و تاریخ انجام در پوشه مربوطه گذاشته شود .




اهمیت علم و ادب

بااهل علم نشست و برخواست کن تا دانشت افزون گردد و آدابت نیکو شود.

پس همان گونه که درس  مى خوانى تا قانون درست اندیشیدن و سالم سخن گفتن واستوار بیان کردن را بیاموزى صد البته باید در حد و مرز خویشتن دارى کنترل رفتار و منش خود بکوشى و پا را فراتراز آنچه هستى نگذارى . در هنگام میلها و زمان بى میلیها در پسندها و ناپسندها مرز خود نگهدارى و بر موازین شایسته تکیه کنى . به عبارت دیگر: آن که مى کوشد تا قواعد زبان و علوم  را نگه دارد واشتباهى را  بر خود نمى پسندد چگونه نباید در نیکى احوال و رفتار خود بکوشد و آنها را به آداب نیک و پسندیده نیاراید واز خطا و نابسامنیهاى آدابى خویش چشم فرو بندد.

سوالات درس دوم پایه هشتم

1- پیامبر خداعلت مشکلات را چه چیز معرفی می کند ؟ ص17

2- در ذکر یونسیه می خوانیم : سبحانک إنی کنت من الظالمین ، این آیه را ترجمه کنید و ربط آن را با مفهوم درس 2 بنویسید .

3- منظور از توبه چیست ؟ ص 18

علی ع می فرماید : التوبة تطهّر القلوب و تغسِِل الذنوب   توبه دل ها را پاک می کند و گناهان را می شوید 

4- معنای لغوی ( در یک کلمه ) و معنای اصطلاحی ( در یک جمله )  غفّار  را بنویسید .ص 18

5- آیه 53 سوره زمر را با ترجمه بنویسید . ص 18

6- شرط بخشش  گناهان کوچک و بزرگ  از سوی خداوند ، چیست ؟ص19

بنابر کلام امام علی ع توبه مراحلی دارد : 1) پشیمانی        2) تصمیم بر تکرار نکردن گناه      3) جبران حقوق مردم             4) جبران حقوق الهی

7- جایگاه حق الناس در توبه را شرح دهید .ص 19

8- چند نمونه از حق الناس را ذکر کنید : برخی از نمونه ها در درس 15 بیان شده است

9- ویژگی های شخصی را که مورد بخشش الهی قرا ر می گیرد از زبان سوره طه آیه 82 ذکر کنید . 4 مورد  ص 19

10- اگر خدا غفار نبود چه اتفاقی می افتاد ؟ غفّار بودن خدا چه تاثیری در زندگی مردم دارد ؟ در سه خط توضیح دهید .

11 - آیه 22 سوره نور را با ترجمه بنویسید . ص 20

12- خانواده ی بی گذشت را در چند سطر به تصویر بکشید و عاقبت افراد آن را پیش بینی کنید .

13- عفو و گذشت از خطاهای دیگران چه آثاری دارد ؟ 2 مورد ص 20

14- پیامبر ص در مورد عفو و گذشت چه فرموده اند ؟ ص 20

15 - مالک اشتر در پاسخ رفتار اهانت آمیز آن شخص چه واکنشی داشت ؟ص 22

16- توضیح دهید با چه شرایطی گذشت از خطاهای دیگران شایسته است .ص 20


سولات درس اول پایه هشتم

1-پیامد ( نتیجه ) نگاه سریع و گذرای ما به پدیده های اطرافمان چیست ؟ ص 10

2-بهترین دوربین دنیا را معرفی کنید و 4 مورد از  ویژگی های آن را ذکر کنید . ص 11

3- 2 نمونه از شگفتی های جهان آفاقی ( آفرینش ) و انفسی ( انسان ) را نام ببرید . ص 12و ص 13

4 - حضرت علی ع درباره آفرینش انسان چه فرموده اند . ص 12

5- این همه شگفتی ها که در جهان هستی وجود دارد نشانه چیست ؟ در اینجابا سه فرض مواجه هستیم :

الف ) تمامی این شگفتی ها بدون نقشه قبلی و به طور تصادفی به وجود آمده 

ب) تمامی آنهابا آگاهی خود گرد هم آمده اند و همکاری را آغاز نموده اند

ج) ناظم و خالقی داشته اند خبیر ( آگاه ) و حکیم ( دانا ) و توانا که با هدفی که در نظر دارد و با طرح و نقشه و برنامه معین آنها را به وجود آورده است

   کدام گزینه درست است ؟ پاسخ خود را با تصویری که از قرآن کریم آیه 17-21 غاشیه به دست می آید مقایسه کنید .ص 13

6- آیا ممکن است خداوند دانا و حکیم این جهان شگفت انگیز را بیهوده و بی هدف آفریده باشد ؟ حضرت علی ع در پاسخ به این سوال چه می فرماید ؟ ص 13

7- در قبال نعمت های بی شمار خداوند و نعمت محبت خاصه ی او به ما ، وظیفه ما چیست ؟ص 14